Jak ratować przy udarze mózgu ?

Jak ratować przy udarze mózgu? – Udar mózgu jest bardzo niebezpieczny. Jeśli rozpoznasz pierwsze objawy udaru, naprawdę możesz uratować komuś życie. Liczy się każda chwila!
Na świecie udar mózgu jest trzecią przyczyną zgonów i głównym powodem niesprawności u osób powyżej 40. roku życia.

W Polsce co roku udar mózgu dosięga ok. 70 tys. osób, z czego aż 30 tys. umiera w ciągu miesiąca. Spośród tych, którym udaje się przeżyć ostrą fazę choroby, 20 proc. wymaga stałej opieki, 30 proc. pomocy w niektórych codziennych czynnościach, zaś 50 proc. pacjentów po udarze mózgu odzyskuje niemal pełna sprawność, jest samodzielna, może wrócić do pracy. Ale powrót do zdrowia zależy od tego, jak szybko chorzy trafi pod specjalistyczną opiekę. A wiec życie i zdrowie naszych bliskich często zależy od tego, czy w chwili zagrożenia będziesz umiał właściwie zareagować.

Dwa oblicza udaru mózgu:

• krwotok,
  • niedokrwienie mózgu.

Przyczyną udaru mózgu są zaburzenia krążenia krwi w mózgu. W większości (80 proc.) przypadków udar wywołany jest niedokrwieniem, czyli nagłym zatrzymaniem dopływu krwi do mózgu. Do niedokrwiennego udaru mózgu dochodzi, gdy skrzep krwi lub blaszka miażdżycowa zaczopuje (zatka) wnętrze naczynia, które doprowadza krew do mózgu. Rzadziej, bo tylko w 20 proc. przypadków, zdarza się krwotoczny udar mózgu. Polega on na tym, że z uszkodzonych naczyń krwionośnych krew wylewa się bezpośrednio do mózgu lub przestrzeni znajdującej się pomiędzy mózgiem a czaszką. Krew poza naczyniami całkowicie niszczy tkanki, z którymi się styka.

Najczęstszymi objawami udaru są:

• jednostronne osłabienie albo drętwienie kończyn,
  • zaburzenia w rozumieniu mowy lub niemożność wypowiadania słów,
  • bardzo niewyraźne mówienie (bełkotanie),
  • zaburzenia widzenia, zwłaszcza w jednym oku,
  • niepewny chód, jak u pijanego,
  • ostry, kłujący ból głowy (zdecydowanie silniejszy niż ten, który znasz).

Jeżeli dostrzeżesz takie zmiany u bliskiej ci osoby, poproś, aby:

• uśmiechnęła się jeśli widzisz, że podnosi tylko połowę ust, druga część twarzy może być porażona,
  • jednocześnie podniosła nad głowę obie ręce. Gdy nie może tego zrobić, masz dowód, że niedowład objął połowę ciała,
  • powtórzyła proste zdanie, np. dziś jest ładna pogoda. Jeśli mówi niewyraźnie lub wcale nie może wykrztusić słowa,WEZWIJ POGOTOWIE,

Specjalistyczna pomoc konieczna przy udarze mózgu.
Ten, kogo dopadł udar mózgu, powinien trafić jak najszybciej na oddział neurologiczny, dysponujący tomografem komputerowym, aby w ciągu 3 godzin otrzymać specjalistyczną pomoc. Badanie tomograficzne jest niezwykle ważne, ponieważ pozwala zobaczyć obszar mózgu dotknięty choroba i określić jej rodzaj. Jeśli nie można wykonać tomografii, robi się punkcje lędźwiową, czyli pobiera specjalną igłą płyn mózgowo- rdzeniowy.
USG dopplerowskie pozwala ocenić stan tętnic szyjnych, które mogą być zablokowane przez zator. Sprawdza się również poziom krzepliwości krwi. Jeżeli chory jest przytomny, wykonuje się też badanie neurologiczne (sprawdza się poprawność odruchów, ocenia siłę i sprawność mięśni, bada reakcje źrenic na światło). To wszystko pozwala precyzyjnie wyznaczyć obszar zniszczenia mózgu.

tekst zaczerpnięty ze strony http://www.poradnikzdrowie.pl